Radicale vragen bij de aanpak van radicalisering
in Welwijs 27, n°4 (2016) : 3-5
De jaarlijkse studiedag van Welwijs onderzocht dit jaar hoe we op school, in het welzijnswerk en in het jeugdwerk best omgaan met radicalisering. Dat is niet evident. Radicalisering blijkt een bijzonder delicaat thema dat zich verstrengeld weet in een web van andere, evenzeer, of nog méér delicate onderwerpen, zoals terrorisme, diversiteit, integratie, racisme en uitsluiting. Het debat omtrent radicalisering is zelden luchtig en wordt –om begrijpelijke redenen– soms meer door emoties gedragen dan door de ratio. Alvorens een boeiende discussie op te zetten over wat we best doen op welk moment, lijkt het aangewezen om bij wijze van introductie enkele lastige vragen te stellen. Lastig, omdat ze ons persoonlijk gevormde denkpatroon op losse schroeven zet. Lastig, omdat het tot reflectie dwingt en we liever meteen tot actie overgaan. En vooral lastig, omdat niet elke vraag ook een antwoord kent.